Clark Olofsson/Norrmalmstorgsdramat


Igår med aftonbladet fick man med en extra tidning "sommarläsning". Den här gången stod det om Clark Olofsson och Norrmalmstorgsdramat. 
Jag kommer ihåg en gång när jag var mindre, det var en dokumentär på tv om Norrmalmstorgsdramat och min mamma berättade om det och sa att hon kommer ihåg det.  Trots att jag var rätt liten och inte gillade dokumentärer tyckte jag att det var rätt intressant att kolla på.
Jag med tidningen ut i solen idag och läste den. Det var rätt kul läsning faktiskt. Förstår inte hur han gång på gång på gång lyckades rymma från alla sina fängelsestraff, och att han blev som en kändis av median, att många i samhället inte såg honom som någon brottsling utan han blev en folkhjälte.
Själva Norrmalmstorgsdramat. Där trodde jag att det var själva Clark som hade tagit gisslan. Men så var det inte. När hans kompis hade med ett misslyckat försök försökt hjälpa Clark att rymma från fängelset gjorde han så att han gick in på en bank en dag i augusti 1973. Tog fram någon musik grej (inte hade dom väl cd-spelare på den tiden?) satte på musik och sa: Den här festen har bara börjat. Han tog dem som var inne i banken till gisslan. Det han krävde var, 3 miljoner, Clark till banken, en snabb bil, hjälmar och skyddsvästar. Gisslandramat pågick upp till 6 dagar tills allt var över.

Ett av sveriges kanske mest kända & bästa* kriminalhistoria...

                

Poliserna borrade höl och hissade ner en kamera. Bilden som skakade Sverige. En känd bild skulle jag ana.

Rik på brott ville han bli. Och lyckades han? Ja, enligt tidningen iallafall så hade han köpt en båt för 3 miljoner som han åker runt på...Still..

/Jen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback