Nyttig pizza & paj?, visst går det!

Hej på er!

Visst har det varit en fin Söndag? Jag tänkte ge mig av och sola snart. Har inte gjort det på flera flera veckor så nu vill jag sätta igång med det igen.

Jag känns som om jag har svullat i mig massa dåligt i helgen. Pizza,blåbärspaj, choklad, chips Men så illa har det egentligen inte varit. Det går att "äta dåliga* saker nyttigt". Om man gör det själv kan man styra vad man vill ha i själv och man slipper förtjockningsmedel, smakförstärkare och massa andra E ämnen. Chokladen var dock 70% så det ena dåliga var egentligen chipsen.

I Fredags efter skolan gjorde jag en nyttigare slags blåbärspaj. Alla vet ju att blåbär är hur nyttiga som helst? Dock är det synd att så mycket av näringen förstörs av värmen i ungnen.

Här är de enkla receptet:

1 dl dinkelflingor (ist för havregryn)
1 1/2 dl Rågmjöl (ist för vetemjöl)
1/2 dl råsocker    (ist för vanligt vitt)
1 tsk vaniljsocker
25 gram smör     (ta alltid smör ist för margarin)
25 g lätt kesella

1 paket med blåbär

Häll i dinkelfligorna, rågmjölet, råsockret och vaniljsockret i en bunke. Sedan tar du smöret och kesellan och och gör allt till en smulig liten deg. Häll i blåbären i formen och "strö" på degen.

Det här är en paj som man kan njuta utav med gott samvete. Dock rekomenderar jag att göra en och en halv sats. När jag gjord en blev det alldeles för lite och när jag gjorde en till blev det för mycket. Så en och en halv lär bli perfekt. Njut tillsammans med en kopp te.

På Lördagen gjorde jag en egen hembakad nyttigpizza till middag. Hälften så mindre kalorier än en vanlig pizza. Vill du njuta av något gott med ett gott samvete igen?

Deg:

25 gram jäst
1.5 fingervarmt vatten
2 msk rapsolja
1/2 tsk salt
2 dl rågmjöl
2 dl dinkelmjöl
3 msk linfrön

Smula ned jästen i vattnet. Sedan är det bara att blanda i resten. Knåda ihåg till en smidig deg, låt den sedan jäsa i 1h under en handduk.

225 C ca 20 min.

På hade jag:

Tomatpure
En bruk med pizzasås (innehåll bara narturliga råvaror)
Riven mozzarella
Parma skinka
Färsk mozzarella
Ruccola
Oregano
Färsk basilika

Jag rekomenderar att du stoppar först in pizza dagen i ca 8-10 min. Sedan tar du ut sen och tar på tomatpuren och pizzasåsen, eftersom tomat är även de känslig för värme. Sedan mozzarellan. När du tar ut pizzan, det är då du lägger på parma skinkan och ruccolan och lite färsk basilika. Done, och njut!

Så det går faktiskt och äta pizzor och pajer på ett nyttigare sätt. Och båda blev riktigt goda! Inte alls torra utan mumsiga och saftiga!

Take care & må bra! pusu pusu, beso beso!


Kommentarer
Postat av: Daniel

OJOJ nu blev man sugen, bara att börja baka på!

2008-10-13 @ 17:06:46
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Henna

Åh måste testa! Tack :D

2008-10-13 @ 21:08:58
URL: http://hennaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback