Hur tillagar ni er mat?

Nu har jag lagat mat och ätit min lunch. Ibland blir jag irriterad hur min pappa lagar mat. Han gör ju så helt fel!
Här har ni endel av hans misstag:



Tomater är väldigt känsliga för uppvärmning. Om du därför ska laga något med tomat i, tomatsås, köttfärsås med krossade tomater. Ni förstår.
Tänk på: Det får absolut inte koka. Näringen förstörs hur lätt som helst. Och helt plötsligt är det inte så nyttigt som man tror att det är. Värm upp den på en svag värme och låt den inte så där i onödan efter att den har blivit tillräckligt varm.
Dessamma gäller: Morot, broccoli, färska kryddor.

Tänk på: Vi säger att du gör en soppa och har morot i den. På 8 minuter kan all näring vara borta från den. Lägg därför i morötterna när soppan börjar bli klar. Vad de gäller färska kryddor så ska man ta de på slutet då dom är extra känsliga.
Broccoli är också väldigt känsligt. Man ska värma dom ytterst lite. Tills dom blir lite mjuka. Tänk på att ha lite vatten i kastrullen också. Precis så att dom täcks.

Smör är så mycket bättre än margarin. Margarin innehåller massvis med omättad fett. Gå inte gå reklamen som dom har, "Vi har det goda fettet"

Tro inte alltid att olivolja och rapsolja är så nyttigt. Om du ska använda det vid tex stekning ska du steka på en låg värme. När oljorna upphettas bildas till en viss del härdad fett.
Tänk på: Att istället använda rapsolja

Min pappa använder alldeles för mycket olja när han gör mat, ni anar inte. Det är inte alls hälosamt längre.

Oops klockan är redan 2, hinner inte skriva mer nu. Måste fixa saker! Hörs senare!

Kommentarer
Postat av: Ellie

Visst var den ^^

Den finns på Gina Tricot =)

2008-10-01 @ 14:10:50
URL: http://estella.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback