Tips för en piggare vardag

Nu när hösten är här och vintern är påväg händer de lätt att man känner sig trött, omotiverad & hängig.

Här har ni några tips om hur ni kan bli piggare:

  • Ät regelbundet 
    Ät regelbundet under dagarna och ta gärna något mellanmål mellan målen. Det behöver inte alltid vara något stort utan en frukt kan räcka. Genom att äta regelbundet håller sig kroppen på en jämnenergi nivå.  

    Om man hoppar över något mål eller inte ta något mellanmål går blodsockernivån i obalans. Detta kan leta till att man blir sugen på något sött. Om man då går och köper godis,läsk m.m och låter samma ritual pågå lite då och då kommer godiset göra dig trött eftersom det är falsk energi. Energi som gör dig pigg för studen och som inte håller i sig.
     

     
  •  Börja träna eller rör mer på dig
      Då man tränar eller rör mycket på sig får man mer energi och orkar mer på dagarna.

      Det stämmer verkligen. Dagen efter boxningen med Sofie stod jag hemma och dammsög innan klockan 9 på morgonen 
     
  • Gör läxorna eller läs en bok innan läggdags
    Ljuset från datorskärmen och tvn har en upppiggande effekt på oss. Hur många av oss fasnar inte framför tvn eller datorn en kväll? Det behöver inte vara den söta killen/tjejen från msn som håller dig uppe utan det kan helt enkelt bero på att ljuset från skärmen som håller dig piggare längre.

Ett bra tips är att passa på att göra läxorna eller kanske läsa en bok 30-50 min innan du ska gå och lägga dig.


  • Ät rätt
    Det är jätte viktigt att äta rätt inte bara för att du får mer energi och din kropp mår mycket bättre. Med en rätt kost orkar du mer, din hud blir färschare, du minskar också risken från sjukdomar.

    Det var en period i vintras då jag åt och åt och åt choklad,godis, bakelser varje dag. Och då menar jag varje. Jag kände mig trött hela tiden. Sen fick jag nog en dag, och verkligen bestämde mig för att sluta. Första två veckorna var tuffa det ska ni veta. Men man blev van och energi fick jag gott om kan jag lova. Hälsofil med solroskärnor,pumpakärnor,linfrö,vetegroddar,bovete, havregryn & russin till frukost gör gott för magen! (Blir som sin egna lilla musli)


  • Ta några droppar eterisk basilika- eller ingefärsolja på en näsduk och andas in. Det gör dig pigg och klar i huvudet p bara några sekunder!
  • Drick ingefärste efter maten för att underlätta matsmältningen, vilket förebygger dåsighet efter måltiden.

     
  • Ät kosttillskott
    Tex Tyrosine som är Energigivande och motverkar utmattning. Kostar ca 95kr för 100 kapslar.

Nu tror jag att jag ska gå ner och fixa en kopp med grönt te för min hals. Visste ni att grönt te innehåller 8 gånger så mycket antioxidanter än en apelsin?

Och varför är antioxidanter bra för?

Jo det är så att dom skyddar våra celler. Speciellt för er som röker är det viktigt att få i sig antioxidanter. När man röker bildas friaradikaler som "utrotar" våra celler. Utrotningen kan leda till Hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, tidigt åldrande.

Nej min hals vill ha te nu! Hörs!


Kommentarer
Postat av: j

hur jag mår?

jag mår dåligt

2008-09-30 @ 14:40:46
URL: http://morkret.blogg.se/
Postat av: J

livet

2008-09-30 @ 15:22:23
URL: http://morkret.blogg.se/
Postat av: j

det kommer framgå så småningom vad det är

jag ska berätta och skriva ut allt,

skriva ut mitt liv

men inte idag, snart

2008-09-30 @ 15:44:05
URL: http://morkret.blogg.se/
Postat av: Henna

Gud va duktig du är! Va mycket du kan! Nu har ja faktiskt lust att bli nyttigare!

2008-09-30 @ 17:50:20
URL: http://hennaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack:)

Haha du kan ju börja med små förändringar iallafall så blir det lite lättare:)

2008-09-30 @ 18:59:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback