Tallinnn 09 gääänget

Hello hello, tillbaka hemma igen. Resan var väldigt rolig, min släkt från göteborg är galna. Öl i handen 24/7 haha. När vi kom fram på morgonen väntade en buss på oss som vi alla hoppade på med gott humör. Bussen kändes som vårt andra hem under resan. Jag undrar hur många timmar vi satt där under hela resan? Det var dock ingen tråkig bussresa inte utan de hade skrivit ut låttexter och hade musik med sig som alla i bussen satt och sjöng på.





Framme i tallinn. Vi har beställt en buss som vi har med oss ett antal dagar. Vi ska åka till en ön!




Jonathan och min lilla plats





Påvägen till ön stannade vi på ett "trädgårdsmuseum" Guiden pratade dålig engelska så hela vistelsen var rätt ointressant, men det var väldigt stort och fint där.



Här står guiden och pratar om någon buske och alla står och lyssnar.

     De hade en vakthund som såg ut som en varg






Efter lunch på en supermysig restaurang sen tog vi ännu en färja som tog oss till ön





De mysiga hotellet vi bodde på på ön





På kvällen åkte vi till en strand där det var super mysigt. Det var någon slags försmak på sång och dansfestivalen där. De var barn och små gummor som dansade och sång i folkdräkter. De tände en eld, gick ut i vattnet där de lämnade över elden till en man i en båt, samma eld skulle tända någon stor grej på dans&sång festivalen. Det var så vackert och mysigt. Solen höll på att gå ner, eld brann, de var sång och alla var tysta och bara kollade. När mannen på båten tog emot elden vinkade alla och han tillbaka.


Dans och sång






Gulliga sandra och heidi




Underbar restaurang som jag och några åt på








Nästa dag, skulle vi vara på ett museum vid 10 tiden. Guiden pratade dålig engelska igen. Ointressant museem om ja jag vet inte riktigt. Om ön, fabriker. Det som var roligt var att min farmors mormors klocka finns med där och att det står om henne där.






Efter det åkte vi vidare med bussen till ett ställe där det fanns tusentals kors överallt. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror det var för att hedra folk som hade dött under ett krig eller liknande. Om man gjorde ett kors ska den ge en lycka.


Daniel lyfter upp Jonathan för att göra vårt kors



  De stora gemensamma           Mitt egna lilla kors

                  


Sen åkte vi vidare i bussen för att kollam på olika "sevärdigheter"

Klockan klockan rör sig och ringer blåser det lika mycket ute som de gjorde när Estonia fartyget sjönk.





Vi åkte sen vidare till en super skön strand. Där kunde man hyra fyrhjulingar, vattenskotrar, kanoter. Det fanns en hängmatta, musik och en studsmatta ute i vattnet.


Nilo & hennes pojkvän









På kvällen var det dags för middag med släktingar som vi aldrig hade träffat tidigare som bor där. De var väldigt trevliga och gästvänliga.





Två av mina estniska kusiner som jag inte visste att jag hade!




Efter middagen gick vi ute och spelade något slags spel, sen gick vi upp där vi satt och drack och lekte lekar.








Nästa dag var det dags att lämna ön. Vi skulle redan åka vid halv 10. Efter färjan tillbaka till (hapsaluu?) gick vi runt där i 3 timmar innan vi skulle till tallinn. Vi gick runt i den mysiga lilla staden, vi besökte också en jätte stor mur & torn som de hade byggt för jätte länge sedan för att skydda sig mot ryssarna.


Sandra och Heidi, vi är påväg till toppen.







Vi gick ner i en grotta. Det var kusligt, det var kallt, det var mörkt och det fanns massor med tortyr saker där inne som de hade en gång i tiden.




På kvällen var det dags för middag på en ukrainsk restaurang


Malin och jag. Försöker se nykter ut haha.



Ute satt alla "gamlingar"




Och där inne "ungdomarna"




Nästan hela gänget samlat




Efter middagen ville vi se utelivet i Tallinn. Vi åkte i en ascool taxi, med bord där inne, soffa, coolt ljus från väggarna och taket och vade heter de, taköppning, en lucka ni vet där uppe som vi kunde sticka huvudena ut.





Jag & Helena the rocker och nilos pojkvän






Andra rockarn, mikael.










Lunch/Middag på en gammal estnisk restaurang innan vi skulle åka vidare till dansfestivalen.





Super god drink som jag har glömt namnet på, fan!





Dansfestivalen börjar och massa människor i blåklädda kläder springer ut från olika håll. Min kamera dog under föreställningen, men det var helt otroligt. Så många dansare det var, hur gick det ihop? Kan visa sen när jag får bilder skickade till mig, har en sålänge bara bilder som jag själv har tagit.








Efter dansfestivalen drog vi och åt på hestburger, liknar Mcdonalds men mycket godare enligt mig. Sen drog jag med några ut på en tysk krog som var enorm. I byggnaden fanns små hus som man kunde gå och sätta sig i. Personalen var klädda i typiska tyska dräkter.


Jag och nilo

 





Lördag.  Dagen började med att jag, pappa, katrin och hennes mamma gick runt på stan.  Vid 6 tiden började sångfestivalen.

 
Katrin köper glass.                           Alla som ska sjunga på festivalen ska gå i en parad till festivalen.



Sångfestivalen. Elden ska tändas!





När vi kom hem från sångfestivalen var det fest på hotellet.
 Ingen hade lust att åka in till stan, det ösregnade ute.

Katrin, jag och Christine i hotellbaren 





Här sjungs & skålas det förfullt
 


Krök i Jonathan &co hotellrum med massor av sång

 






 Söndag och vi var på musikfestivalen. På kvällen var det dags för den sista middagen tillsammans. Vi åt på en super mysig rysk restaurang

Kan ni förstå att alla under de där taket är en kör?











Levande musik är väl trevligt när man är ute och äter? :)




En av de godaste måltiderna under resan. Lammspett med grönsaker & sås!



Sista talet från min roliga farbor som ordnade hela resan och var som en guide på bussen. Han underhöll oss, sa rolig fakta och fick alla och sjunga. Så jäkla skön, många skratt där!





SÅ HÖJ NU DITT GLAS, NU ÄR DET BALTISK KALAS FÖR ALLA SVENNAR OCH ESTER OCH DERAS BLANDRAS, JAA SÅ HÖJ NU DITT GLAS FÖR NU ÄR DET BALTISK KALAS FÖR ALLA SVENNAR OCH ESTER OCH DERAS BLANDRAAAAAAS!!!!

- En del av en låt som Sandra skrev inför resan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback